اختلال شخصیت مرزی (BPD) چیست؟
تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۶۳۰۲۳
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید واژه اختلال شخصیت مرزی (BPD) را بارها و بارها شنیده باشید. این واژه برای بیشتر افراد سردرگم کننده است و اطلاعات زیادی درباره اش ندارند.
چنین اختلالی بیش از ۱.۴ درصد بزرگسالان آمریکایی را تحت تاثیر خود قرار داده، اما NAMI معتقد است که تعداد این افراد حتی بیش از ۵.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
گاهی از اوقات اختلال شخصیت مرزی با افسردگی یا PTSD اشتباه گرفته میشود. بحثهای نادرست زیادی درباره این اختلال وجود دارد.
اختلال شخصیت مرزی هم به درستی تشخیص داده نمیشود و هم به درستی درمان نمیگردد.
برخی از پزشکان هم هستند که بیماران مبتلا به BPD را ویزیت نمیکنند، چون معتقدند چنین اختلالی قابل درمان نیست. اما واقعیت چنین نیست.
در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم و به سوالاتی که درباره اختلال شخصیت مرزی وجود دارد پاسخ دهیم. پس همراه ما باشید…
اختلال شخصیت مرزی بیماری روحی حادی است که مشکلاتی را در خلق و خو، خویشتن شنایی و رفتار ایجاد میکند. افرادی که با چنین اختلالی دست و پنجه نرم میکنند در تنظیم احساساتشان مشکل دارند و برای بازه زمانی طولانی مدت احساسات شدیدی را تجربه میکنند.
به همین خاطر بازگشت این افراد به یک جایگاه ثابت و پایدار کمی دشوار است. برخی از افرادی که مبتلا به BPD هستند عملکرد بسیار بالایی دارند، اما بیشترشان نمیتوانند کارهای روزمره شان را به درستی انجام دهند و در انجام کارهایشان مشکل دارند.
افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی ممکن است در حفظ شغل یا تکمیل تحصیلاتشان به مشکل بخورند، اختلال سوء مصرف مواد داشته باشند، در روابط بد گیر بیفتند و به خودشان آسیب بزنند.
نشانههای اختلال شخصیت مرزی چیست و به چه مواردی باید توجه کرد؟
نشانههای چنین اختلالی دربرگیرنده مواردی است که در ادامه بیان خواهیم کرد، اما به خاطر داشته باشید که هر فردی که از چنین اختلالی رنج میبرد همه نشانههای زیر را نخواهد داشت. شدت این نشانهها در افراد مختلف، متفاوت خواهد بود:
نوسانات خلق و خو
خشم نامناسب و مشکل در کنترل کردن آن
داشتن دیدگاه سیاه و سفید نسبت به زندگی. برای این افراد یا همه چیز خوب است یا همه چیز بد.
ترس شدید از طرد شدن توسط خانواده یا دوستان. همین امر باعث میشود این افراد نتوانند تنهایی را تحمل کنند.
اضطراب و یا افسردگی که میتواند از چند ساعت تا چند روز طول بکشد.
الگوی روابط ناپایدار، از حس شدید دوست داشتن یا حس شدید دوست نداشتن یا خشم
خویشتن شناسی نادرست یا داشتن تصویر نادرست از خود
رفتارهای پرخطر که در برگیرنده سوء مصرف موارد، رابطه جنسی ناایمن، رانندگی بد و صرف نادرست هزینهها است.
رفتارهای آسیب رسان به خود مثل بریدن یا زخمی کردن بدن یا اقدام به خودکشی
عدم همکاری و حس پوچی
آیا متخصصان میدانند چه چیزی باعث ابتلای افراد به اختلال شخصیت مرزی میشود؟
تحقیق بر روی این اختلال هنوز در مراحل اولیه قرار دارد. متخصصان بر این باورند که هنوز تمرکز کافی بر روی این اختلال وجود ندارد. با این حال آنها معتقدند که مواردی همچون ژنتیک و فاکتورهای محیطی میتواند باعث ابتلای افراد به چنین شرایطی شود.
به عنوان مثال سوء استفاده از فرد در همان دوران کودکی و سایر تروماها میتواند فرد را در معرض ابتلا به اختلال شخصیت مرزی قرار دهد. اما متخصصان به تفاوتهایی که در عملکرد مغزی افراد مبتلا به این اختلال وجود دارد هم اشاره میکنند (به خصوص آن قسمتی از مغز که احساسات و قضاوتها را کنترل میکند ممکن است ارتباط درست و خوبی با هم نداشته باشد).
افرادی که مشکلات حاد و مزمنی در تنظیم احساساتشان دارند همانند خودروی فراری با پدال شتاب دهنده هستند. حالا این فراری را با ترمز کوچکی همچون ترمز خودروی فیات تصور کنید. ترمزهای مغز در قشر پیش پیشانی قرار گرفته که در آن دلیل آوردن، فهمیدن عواقب کار و تنظیم اهداف صورت میگیرد.
زمانی که همه چیز خوب پیش میرود و جاده باز و صاف است، این خودروها میتوانند با سرعت بیشتری نسبت به سایر خودروها حرکت کنند، اما به محض اینکه جاده دچار پیچ و خم میشود، سرعتشان را به تدریج کم میکنند و به کنار جاده میروند. ما هم که قبلا شاهد سرعت گرفتنشان بودیم حالا به خاطر این موضوع سردرگم میشویم. چون این افراد را دوست داریم چندین بار بهشان هشدار میدهیم و میگوییم پیچ و خم جاده نزدیک است.
افرادی که با اختلال شخصیت مرزی دست و پنجه نرم میکنند میتوانند روابط موفقی داشته باشند؟
بیشتر نشانههای BPD تاثیر زیادی بر روی روابط افراد دارد و همین امر موجب میشود کار کردن، دوست پیدا کردن و حتی روابط عاشقانه چالش برانگیز باشد. فردی که با اختلال شخصیت مرزی دست و پنجه نرم میکنند یک روز احساسی نزدیکی به یکی میکنند و روز بعد ممکن است بخواهند رابطه شان را با او تغییر دهند.
ترس از طرد شدن موجب میشود در رابطه ناسالمی باقی بمانند یا حتی مورد سوء استفاده قرار گیرند. با این حال با انجام فرآیندهای درمانی، فرد میتواند نحوه مدیریت احساساتش را به طور موثر بیاموزد.
همسران این افراد هم در برنامه مخصوص به خودشان شرکت میکنند تا نحوه برقراری ارتباط با آنها را یاد بگیرند.
برای اختلال شخصیت مرزی چه درمانهایی توصیه میشود؟
روان درمانی اولین خط درمان برای چنین افرادی است. این شیوه درمانی، هر هفته یک یا دو جلسه با مشاور برگزار میشود و به آنها کمک میکند احساس بهتری داشته باشند. درمان برخی از نشانهها نسبت به نشانههای دیگر سادهتر است و اغلب روند درمانی بر روی سایر اختلالاتی که ممکن است واضح باشند تمرکز میکند.
دو نوع روند درمانی دربرگیرنده DBT و MBT است.
در روند درمانی DBT که یک رویکرد حل مسئله است به بیمار مهارتهای خاصی آموزش داده میشود و به او کمک میکند احساسات شدیدی که دارد را کنترل نماید و رفتارهای خودتخریبی را کمتر نماید.
در روند درمانی MBT که گفتاردرمانی است به افراد کمک میکند بر روی وضعیت روحی خود تمرکز کنند و ببینند دیگران چه تفکرات و احساساتی دارند.
داروی خاصی برای اختلال شخصیت مرزی وجود دارد؟
بر اساس گفتههای متخصصان داروی خاصی برای درمان این اختلال وجود ندارد. اما گاهی از اوقات پزشک بیمار داروهایی را برای هدف قرار دادن نشانههای خاصی همچون اضطراب، افسردگی و نوسانات خلق و خو تجویز میکند.
فردی که با این اختلال دست و پنجه نرم میکند باید رابطه نزدیکی با پزشک داشته باشد و در رابطه با روند درمان و عوارض جانبی برخی از داروها با او صحبت کند.
منبع: مجله سلامت
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: اختلال شخصیت افسردگی اختلال شخصیت مرزی دست و پنجه نرم اختلال وجود روند درمانی روند درمان نشانه ها بر روی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۶۳۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شیرین مثل «شکرستان»/ پویانمایی که ۱۸ ساله شد
«شکرستان» با پردازشهای خوبی که روی موضوعات روز و آداب و رسوم ایرانی دارد، ازجمله پویانماییهای موفق رسانه ملی است که میتوان گفت حالا ۱۸ ساله شده است.با تهیهکننده «شکرستان» روند شکلگیری این پویانمایی جذاب را مرور کردیم و درباره فصل جدید و در حال پخش «شکرستان» و مختصاتی که دارد گفتگو کردیم.
سیدمسعود صفوی درباره ماجرای تولد و شکلگیری «شکرستان» اینگونه توضیح داد: ۱۸ سال پیش که تصمیم به ساخت پویانمایی «شکرستان» گرفتیم، هدفگذاری کردیم که پویانمایی تولید کنیم که چند ویژگی شاخص داشته باشد. نخست اینکه تولید انبوه داشته باشیم و از طرف دیگر محبوب عموم، طبقات و گروههای سنی مختلف واقع شود.
وی افزود: تا قبل از «شکرستان» تقریباً برنامهای به این شکل در کشور نداشتیم و میخواستیم صنایع مختلف جانبی در پی تولید آن راه بیفتد. میخواستیم این پویانمایی همچون آینهای، بازتابدهنده وضعیت جامعه باشد و آنچه مخاطب میبیند برایش آشنا باشد. از طرف دیگر زمانش فرا رسیده بود که همچون دیگر نقاط جهان اثری خلق کنیم که محصولات جانبی مانند عروسک داشته باشد.
تهیهکننده «شکرستان» با بیان اینکه به لطف خدا فکر «شکرستان» در جمع دوستانی شکل گرفت که همگی از بهترینهای ادبیات کودک، طراحی فضا و صداپیشگان بودند، گفت: تلاشهای صادقانه گروه، عاملی شد تا زحمت جمع به نتیجه برسد و مخاطب از دیدن این برنامه لذت ببرد.
همنوایی ساختار و محتوا با فرهنگ ایرانیان
صفوی گفت: اگر دقت کنید مهمترین مسئلهای که در «شکرستان» به چشم میخورد، ارتباط ساختار و محتوای آن با فرهنگ و زندگی روزمره ایرانیان است. وقتی مخاطب این اثر را میبیند، بهخصوص مخاطب نوجوان ذهنش درگیر محتوا میشود و با شخصیتهای داستان و هنرمندان پشتصحنه همذاتپنداری میکند. بهعنوانمثال مخاطب با شنیدن صدای مرحوم استاد مرتضی احمدی یا موسیقی سنتی جلال ذوالفنون هممسیر میشود و در کنار داستان شخصیتهای فرهنگی را نیز میشناسد و بین مخاطب و «شکرستان» مانعی باقی نمیماند.
وی در خصوص ساختار پویانمایی آن گفت: مخاطب در شکرستان با وقایع و اتفاقات ناملموس روبهرو نیست و وقتی معماری «شکرستان» را میبیند، میداند که مابازای آن در معماری ایران، چون یزد، اصفهان و تبریز وجود دارد و از آن آثار الهام گرفته شده است. بهعنوانمثال در این پویانمایی مناره علی اصفهان را میبینیم یا در طراحی لباسها از مینیاتور استفاده شده که همه و همه نشان از اصالت و تاریخچه آن است.
صفوی درباره اینکه در انتخاب ساختار شکرستان هوشمندانه عمل شده است، تصریح کرد: در «شکرستان» از حرکتهای خیمهشببازی الهام گرفتهایم و از همه مهمتر ساختار تعزیهای و معینالبکایی است که طرفداران خاص خود را دارد. در «شکرستان» هر مناسبتی با ذهن مخاطب درگیر میشود و مخاطب را شکار میکند.
وی در پاسخ به این پرسش که معیارتان در طراحی شخصیتها چه بوده، گفت: در «شکرستان» سعی کردیم برای همه شخصیتها محل رجوعی داشته باشیم. شخصیتهایی که در این پویانمایی میبینید از معلم و قاضی گرفته تا نانوا و ... همه در محلههای قدیمیشهرستانها مابازای عینی دارند، از پیرزنی که همه را نصیحت و خطاهای رهگذران را گوشزد میکند تا پسربچه بازیگوشی که با سروصدایش آرامش محله را به هم میریزد. صفوی افزود: همه شخصیتهای «شکرستان» را در زندگی روزمره بهخصوص نسل قبل میبینیم و میشناسیم. برای همین از این افراد نگاه طنزآمیز و کاریکاتوری گرفته و در «شکرستان» آن را تبدیل به شخصیت کردهایم.
این تهیهکننده در خصوص مانایی شخصیتها چنین گفت: علت اینکه بازیگران «شکرستان» به یاد میمانند این است که ژرفانمایی (پرسپکتیو) و بُعد دارند و فقط تیپ نیستند؛ یعنی کاملاً تبدیل به شخصیت شدهاند و مابازای آنان را دیدهایم و میشناسیم.
زندهنمایی در شکرستان
صفوی، راز توفیق «شکرستان» را زندهنمایی آن دانست و گفت: پویانمایی فقط زیبایی و استفاده از استانداردها و بهترین روشها و دستگاهها نیست، بلکه زندهنمایی و روح قوی آن است که از صفحه شیشهای بیرون میآید. در اینصورت مخاطب فکر نمیکند این پویانمایی و نقاشی باشد. اگر روح کار قوی باشد، مخاطب همراهی میکند و وقتی شخصیت از صفحه شیشهای و پرده سینما بیرون میآید، اثر محبوبی میشود.
«شکرستان» هماکنون همچون جوانی ۱۸ساله شده و همچنان محبوب است. از دلایل این محبوبیت ۱۸ ساله پرسیدم که صفوی پاسخ داد: اگر ریشههای طرح در سنتهای روایی، قصهگویی، نمایشی و سنتهای هزارساله ملی باشد، ولو تولیدی تازه و حتی از کشور دیگری هم آمده باشد، ماندگار میماند. وقتی فکر را خودی و درونیسازی کنیم مثل این است که مال خودمان است، مثل اتفاقی که هماکنون در ژاپن شاهد آن هستیم.
وی افزود: همانطور که میدانید خاستگاه پویانمایی، غرب است، اما ژاپنیها آن را طوری خودیسازی کردند که انگار مبدأ انیمه (پویانمایی ژاپنی) از ابتدا آنجا بوده است.
محبوبیت این اهالی شیرین
وی با بیان اینکه ۴۰ قسمت اول این مجموعه کاملاً بر اساس فرهنگ عامیانه و ضربالمثلها، متلها و زندگی روزمره بود و همین امر جزو نقاط قوت و محبوبیتهای آن به شمار میرود، گفت:، اما از قسمت ۴۰ به بعد به جای توجه به ضربالمثلها، در ابتدا داستان روی قصههای قدیمی متمرکز شدیم و به فراخور سیر داستان از ضربالمثلها استفاده کردیم.
پرهیز از تکرارزدگی
تهیهکننده «شکرستان» درباره مقابله با تکرارزدگی در این اثر گفت: مطمئن باشید وقتی تولید برنامهای ۱۸ سال ادامه دارد، گروه تولید، مثل سرباز، همیشه آماده به رزمند. برخی کارها با تجربه به دست آمده است، مثل خلق شخصیتها و ایجاد فضاها و ماجراهای جدید که به همت اتاق فکر میسر میشود. صفوی ادامه داد: در فصلهای جدید بهسراغ موضوعات جدیدی مثل محیطزیست، فناوریهای جدید، مسائل اقتصادی و ... که مورد نیاز مخاطب است، رفتهایم.
صفوی تصریح کرد: از قسمت ۲۰۰ به بعد موضوعات کاملاً جدیدی، چون پزشکی بهداشتی و آب به جریان داستان اضافه شد. در هر دورهای از «شکرستان» سعی کردیم ایدههای خاصی را مورد کاوش قرار دهیم و به ذهن مخاطب بسپاریم و از قضا همین پرداختها باعث محبوبیت «شکرستان» شده است. کمااینکه توفیق بعضی از فصلها را میتوان در انتخاب موضوع و نحوه پردازش دانست. بهعنوانمثال در فصلی که دوگانهای بین ننهقمر و اسکندر شکل میگیرد از فصلهای جالب «شکرستان» است و تناقض پیرزن و نوزاد، ماجراهای خندهداری را رقم میزند. معمولاً انتخاب برخی شخصیتها باعث محبوبیت بعضی از قسمتها میشود.
صفوی با مهم دانستن فکرهای خوب در برنامهسازی گفت: قبل از اینکه کار به دست فیلمنامهنویس برسد، افراد صاحبنظری، چون قصهنویس، روانشناس، جامعهشناس و رفتارشناس در اتاق فکر، موضوعات مطرحشده را به به نقد میکشند و مسیر داستانسرایی را مشخص میکنند.
پویانمایی در دوران تحول
تهیهکننده «شکرستان» از دوره تحول سازمان به نیکی یاد کرد و گفت: به نظرم دوره تحول در سازمان مرحلهبهمرحله و خوب پیش میرود، اما مهمترین بحثی که به نظرم میرسد، بهغیراز توجه به محتوا باید به شکلهای جدید ارائه نیز توجه شود. با فرآیند و سرعتی که در فناوری و تغییر شکل ارائه تصاویر و رقبای وحشتناکی که در تلویزیون، شبکههای اجتماعی و خانگی در دنیا شاهدیم، در استفاده از شکلهای جدید و ترکیب جذاب با استانداردهای جهانی فاصله داریم. وی تصریح کرد: به نظر میرسد که مدیران باید توجه بیشتری به شکلهای جدید و ترکیبی کنند. در این زمینه خلأ احساس میشود و اگر به خود نیاییم میدان را به رقبای جهانی واگذار خواهیم کرد.
صفوی در خصوص نسل جدید و ذائقه آنان گفت: نسل جدید را که عادت به دیدن این نوع تصاویر دارد، نباید از دست بدهیم. پرداختن به شکلهای نوین این امکان را به منِ برنامهساز میدهد که روایتهای فرهنگی کشورم را به شکل بهتری به تصویر بکشم.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی صداوسیما
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون