Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «هدانا»
2024-05-05@15:57:15 GMT

درمان اختلال شخصیت مرزی با قرآن

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۹۳۱۶۸


ایکنا نوشت:

مهناز غیاثی، محقق حوزه روان‌شناسی و از نویسندگان دومین مقاله برگزیده در همایش بین‌المللی مطالعات میا‌ن‌‌رشته‌ای قرآن کریم است. وی به شرح تفصیلی تحقیقات خود در این زمینه پرداخته است. در پی مشروح مصاحبه با او را ملاحظه می‌کنید.

شما پژوهشی در خصوص تاثیر قرآن در درمان برخی از اختلالات روانی انجام داده‌اید، این اختلال در چه خصوصی است؟

این اختلال، اختلال شخصیت مرزی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شخصیت مرزی در دسته B اختلالات شخصیتی است. دسته A کسانی هستند که خصوصیت کلی‌شان بیمناک بودن است. برای مثال این افراد خیلی سوءظن دارند و دوست دارند در خودشان باشند و ارتباط با دیگران ندارند. دسته B کسانی هستند که مشکل در هیجان دارند. دوست دارند خود را نمایش دهند. بی‌ثباتی هیجانی دارند، بسیاری از افراد معمولا در این دسته هستند که نوعی برون‌گرایی شدید است. دسته C افرادی هستند که وسواس، افسردگی و ابستگی دارند.

کسانی که اختلال شخصیت مرزی دارند، به صورت شدید بی‌ثباتی هیجانی دارند. به صورت شدید از یک رابطه به رابطه دیگر وارد می‌شوند. در دوستی‌های‌شان به صورت افراطی می‌خواهند با تعداد زیادی برای مثال ده نفر دوست باشند که اگر یکی رفت حتما جایگزین داشته باشند.

از این‌رو به صورت شدیدی در دنیا معلق هستند و احساس شدید رهاشدن از آدم‌ها را دارند. به همین خاطر مدام سعی می‌کنند به انسان‌ها آویزان شوند وقتی نگاه می‌کنیم معنویت در زندگی‌شان خیلی کم‌رنگ است و وقتی نگاه می‌کنیم چون با پدر و مادرشان خیلی مشکل دارند با خدا هم که نمادی از پدر و مادر هست وارد مشکل می‌شوند. هر وقت ما ببینیم کسی با پدر و مادرش خیلی مشکل داشته باشد مطمئنا با خدا و پیامبران هم دچار مشکل خواهد بود.

ما کاری که انجام می‌دهیم و یکی از مداخلات این است که بیاییم و یک سری از آیات قرآن را که محتوای دلبستگی به خدا را دارد و برای مثال خدا می‌گوید من از رگ گردن به شما نزدیک‌ترم. من صدای‌تان را می‌شنوم و ... را برای‌ این دسته از افراد پخش بکنیم که هم دلبستگی با پدر و مادر اصلاح شود و هم ارتباط‌‌شان با خدا تغییر کند و به جای اینکه به انسان‌های متعدد آویزان باشند، بروند و با خدا ارتباط برقرار کنند تا معلق‌بودنشان به این صورت برطرف بشود.

شما در این تحقیق به این نتیجه رسیده‌اید که این ارتباطات در واجدان اختلال شخصیت مرزی افزایش پیدا کرده‌ است؟

خیر، ما پیگیری نکرده‌ایم که ببینیم این ارتباط افزایش یافته است، کار ما مداخله به صورت درمانی نبود. ما دو نوع مداخله داریم، مداخله درمانی و مداخله آزمایشگاهی.

کاری که ما انجام دادیم آزمایش و متعلق به همان لحظه بود، یعنی وقتی محرک هیجان منفی را دادیم که زیر آستانه‌ای بود و در کمتر از صد میلی ثانیه کلمانی مانند فوت، جدایی و در کلماتی را که همه به معنای از دست دادن است را به افراد ارائه می‌دادیم. این افراد وقتی به صفحه نگاه می‌کردند به ظاهر می‌دیدند که صفحه مشکی است، اما مغز داشت تحریک می‌شد. هیجان منفی از این طریق ایجاد شد. بعد ما با دستگاه ایپیستیکی که الکترو فوتون را می‌سنجیم عکس گرفتیم و دیدیم که الکتروفوتون به هم ریخته بود و به زبان عامه هاله ایجاد شده بود.

بعد ما برای یک گروه قرآن و برای گروه دیگر موسیقی پخش کردیم و دیدیم که در هر دو حالت الکترو فوتون در همان لحظه درست شد اما در گروهی که قرآن برایشان پخش شده بود اوضاع بهتر بود.

منظور از هیجان منفی چیست؟

هیجان منفی هیجانی است که باعث می‌شود حالت ریلکسیشن از بین برود و به جای اینکه انکفالین و اندروفین ترشح شود، آدرنالین و کورتیزول وارد خون می‌شود و سیستم دلبستگی منفی با کلمات طیف جدایی فعال شد که فرد در آن لحظه یاد لحظاتی می‌افتد که با پدر و مادر دچار مشکل بوده است و وقتی همدلی می‌خواسته است به او نداده‌اند.

قرآن این تاثیرات منفی را سریع‌تر از بین می‌برد. ما به صورت ناخودآگاه فراخوانی کردیم که فرد به یاد لحظات منفی بیفتد، بعد آمدیم و با قرآن و موسیقی دو گروه متفاوت را تحت تاثیر قرار دادیم تا اثرات این دو بسنجیم و دیدیم، با قرآن اوضاع الکتروفوتون فرد بهتر شد.

آیا در قسمت پیگیری می‌توان در دراز مدت اصلاح را هم رصد کرد؟

صد در صد می‌توان این کار را کرد و در دراز مدت اوضاع الکترو فوتون را بررسی کرد و دید که آیا بهتر از این شده است یا نه.

در موارد A و C چطور؟ در این موارد هم می‌توان پیگیری به عمل آورد؟

در مورد اول که به بیمناکی ربط دارد و نگران هستند که کسی بخواهد به آن آسیب برساند اضطراب هست می‌تواند این کار صورت بگیرد و آیاتی گوش داده شود که خدا پناه‌گاه است و زیاد آیات عذاب را وسط نکشانیم.

علت تاثیر گذاری بیشتر قرآن به چه بر می‌گردد، آیا این مسئله به آموزش و تربیت محیطی فرد باز می گردد؟

یک پژوهشی با MRI بررسی شده بود که افراد زمانی که به فرد خیالی یا خدا فکر می‌کنند، قسمت‌های مختلفی‌ از مغزشان تحریک می‌شود و این می‌تواند به این خاطر باشد که فرد با خدا صحبت می‌کند که فردی واقعی محسوب می‌شود اما موسیقی درست است که می‌تواند آرامش ایجاد کند، اما صرفا یک ابزار و محصول دستگاه است و فرد صرفا می‌تواند آرامشی از آن بگیرد، اما نمی‌تواند به عنوان یک موجودی که در کنار او قرار می‌گیرد که به او تکیه کند، روی آن حساب کند.

آیا این را می‌توان به فطرت ربط داد؟

صد در صد، به هر حال گسیل الکترون می‌تواند نشان دهد که فرد انگار با شنیدن آیات قرآنی از خود بیگانگی خود را کاهش می‌دهد برای لحظاتی و به روح طبیعی انسان خود نزدیک شده است.

ممکن است گفته شود، اگر این تحقیق در خصوص کسانی بود که مسلمان نبودند، می‌شد این را به فطرت ربط داد، اما وقتی دو گروه تربیت اسلامی داشتند احتمالا این مسئله را به اکتساب و یا تربیت دینی باز گردد.

این مسئله باید مورد پژوهش قرار گیرد و ما دو گروه داشته باشیم و با رعایت تمام موارد، اصول قانونی پژوهش نتیجه را مورد بررسی قرار دهیم، اما در آمریکا برای کسانی که اضطراب دارند اذان پخش می‌شود با اینکه ممکن است مسلمان نباشند که احساس آرامش هم به آنها دست می‌دهد، اما برای پاسخ به این مسئله باید پژوهش انجام داد.

منبع: هدانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت hodana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «هدانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۹۳۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیرین مثل «شکرستان»/ پویانمایی که ۱۸ ساله شد

«شکرستان» با پردازش‌های خوبی که روی موضوعات روز و آداب و رسوم ایرانی دارد، ازجمله پویانمایی‌های موفق رسانه ملی است که می‌توان گفت حالا ۱۸ ساله شده است.با تهیه‌کننده «شکرستان» روند شکل‌گیری این پویانمایی جذاب را مرور کردیم و درباره فصل جدید و در حال پخش «شکرستان» و مختصاتی که دارد گفتگو کردیم.

سیدمسعود صفوی درباره ماجرای تولد و شکل‌گیری «شکرستان» اینگونه توضیح داد: ۱۸ سال پیش که تصمیم به ساخت پویانمایی «شکرستان» گرفتیم، هدف‌گذاری کردیم که پویانمایی تولید کنیم که چند ویژگی شاخص داشته باشد. نخست اینکه تولید انبوه داشته باشیم و از طرف دیگر محبوب عموم، طبقات و گروه‌های سنی مختلف واقع شود.

وی افزود: تا قبل از «شکرستان» تقریباً برنامه‌ای به این شکل در کشور نداشتیم و می‌خواستیم صنایع مختلف جانبی در پی تولید آن راه بیفتد. می‌خواستیم این پویانمایی همچون آینه‌ای، بازتاب‌دهنده وضعیت جامعه باشد و آنچه مخاطب می‌بیند برایش آشنا باشد. از طرف دیگر زمانش فرا رسیده بود که همچون دیگر نقاط جهان اثری خلق کنیم که محصولات جانبی مانند عروسک داشته باشد.

تهیه‌کننده «شکرستان» با بیان اینکه به لطف خدا فکر «شکرستان» در جمع دوستانی شکل گرفت که همگی از بهترین‌های ادبیات کودک، طراحی فضا و صداپیشگان بودند، گفت: تلاش‌های صادقانه گروه، عاملی شد تا زحمت جمع به نتیجه برسد و مخاطب از دیدن این برنامه لذت ببرد.

 هم‌نوایی ساختار و محتوا با فرهنگ ایرانیان

صفوی گفت: اگر دقت کنید مهم‌ترین مسئله‌ای که در «شکرستان» به چشم می‌خورد، ارتباط ساختار و محتوای آن با فرهنگ و زندگی روزمره ایرانیان است. وقتی مخاطب این اثر را می‌بیند، به‌خصوص مخاطب نوجوان ذهنش درگیر محتوا می‌شود و با شخصیت‌های داستان و هنرمندان پشت‌صحنه همذات‌پنداری می‌کند. به‌عنوان‌مثال مخاطب با شنیدن صدای مرحوم استاد مرتضی احمدی یا موسیقی سنتی جلال ذوالفنون هم‌مسیر می‌شود و در کنار داستان شخصیت‌های فرهنگی را نیز می‌شناسد و بین مخاطب و «شکرستان» مانعی باقی نمی‌ماند.

وی در خصوص ساختار پویانمایی آن گفت: مخاطب در شکرستان با وقایع و اتفاقات ناملموس روبه‌رو نیست و وقتی معماری «شکرستان» را می‌بیند، می‌داند که مابازای آن در معماری ایران، چون یزد، اصفهان و تبریز وجود دارد و از آن آثار الهام گرفته شده است. به‌عنوان‌مثال در این پویانمایی مناره علی اصفهان را می‌بینیم یا در طراحی لباس‌ها از مینیاتور استفاده شده که همه و همه نشان از اصالت و تاریخچه آن است.

صفوی درباره اینکه در انتخاب ساختار شکرستان هوشمندانه عمل شده است، تصریح کرد: در «شکرستان» از حرکت‌های خیمه‌شب‌بازی الهام گرفته‌ایم و از همه مهم‌تر ساختار تعزیه‌ای و معین‌البکایی است که طرفداران خاص خود را دارد. در «شکرستان» هر مناسبتی با ذهن مخاطب درگیر می‌شود و مخاطب را شکار می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که معیارتان در طراحی شخصیت‌ها چه بوده، گفت: در «شکرستان» سعی کردیم برای همه شخصیت‌ها محل رجوعی داشته باشیم. شخصیت‌هایی که در این پویانمایی می‌بینید از معلم و قاضی گرفته تا نانوا و ... همه در محله‌های قدیمی‌شهرستان‌ها مابازای عینی دارند، از پیرزنی که همه را نصیحت و خطا‌های رهگذران را گوشزد می‌کند تا پسربچه بازیگوشی که با سروصدایش آرامش محله را به هم می‌ریزد. صفوی افزود: همه شخصیت‌های «شکرستان» را در زندگی روزمره به‌خصوص نسل قبل می‌بینیم و می‌شناسیم. برای همین از این افراد نگاه طنزآمیز و کاریکاتوری گرفته و در «شکرستان» آن را تبدیل به شخصیت کرده‌ایم.

این تهیه‌کننده در خصوص مانایی شخصیت‌ها چنین گفت: علت اینکه بازیگران «شکرستان» به یاد می‌مانند این است که ژرفانمایی (پرسپکتیو) و بُعد دارند و فقط تیپ نیستند؛ یعنی کاملاً تبدیل به شخصیت شده‌اند و مابازای آنان را دیده‌ایم و می‌شناسیم.

 زنده‌نمایی در شکرستان

صفوی، راز توفیق «شکرستان» را زنده‌نمایی آن دانست و گفت: پویانمایی فقط زیبایی و استفاده از استاندارد‌ها و بهترین روش‌ها و دستگاه‌ها نیست، بلکه زنده‌نمایی و روح قوی آن است که از صفحه شیشه‌ای بیرون می‌آید. در این‌صورت مخاطب فکر نمی‌کند این پویانمایی و نقاشی باشد. اگر روح کار قوی باشد، مخاطب همراهی می‌کند و وقتی شخصیت از صفحه شیشه‌ای و پرده سینما بیرون می‌آید، اثر محبوبی می‌شود.

«شکرستان» هم‌اکنون همچون جوانی ۱۸‌ساله شده و همچنان محبوب است. از دلایل این محبوبیت ۱۸ ساله پرسیدم که صفوی پاسخ داد: اگر ریشه‌های طرح در سنت‌های روایی، قصه‌گویی، نمایشی و سنت‌های هزارساله ملی باشد، ولو تولیدی تازه و حتی از کشور دیگری هم آمده باشد، ماندگار می‌ماند. وقتی فکر را خودی و درونی‌سازی کنیم مثل این است که مال خودمان است، مثل اتفاقی که هم‌اکنون در ژاپن شاهد آن هستیم.

 وی افزود: همان‌طور که می‌دانید خاستگاه پویانمایی، غرب است، اما ژاپنی‌ها آن را طوری خودی‌سازی کردند که انگار مبدأ انیمه (پویانمایی ژاپنی) از ابتدا آنجا بوده است.

 محبوبیت این اهالی شیرین

وی با بیان اینکه ۴۰ قسمت اول این مجموعه کاملاً بر اساس فرهنگ عامیانه و ضرب‌المثل‌ها، متل‌ها و زندگی روزمره بود و همین امر جزو نقاط قوت و محبوبیت‌های آن به شمار می‌رود، گفت:، اما از قسمت ۴۰ به بعد به جای توجه به ضرب‌المثل‌ها، در ابتدا داستان روی قصه‌های قدیمی متمرکز شدیم و به فراخور سیر داستان از ضرب‌المثل‌ها استفاده کردیم.

 پرهیز از تکرارزدگی

تهیه‌کننده «شکرستان» درباره مقابله با تکرارزدگی در این اثر گفت: مطمئن باشید وقتی تولید برنامه‌ای ۱۸ سال ادامه دارد، گروه تولید، مثل سرباز، همیشه آماده به رزمند. برخی کار‌ها با تجربه به دست آمده است، مثل خلق شخصیت‌ها و ایجاد فضا‌ها و ماجرا‌های جدید که به همت اتاق فکر میسر می‌شود. صفوی ادامه داد: در فصل‌های جدید به‌سراغ موضوعات جدیدی مثل محیط‌زیست، فناوری‌های جدید، مسائل اقتصادی و ... که مورد نیاز مخاطب است، رفته‌ایم.

صفوی تصریح کرد: از قسمت ۲۰۰ به بعد موضوعات کاملاً جدیدی، چون پزشکی بهداشتی و آب به جریان داستان اضافه شد. در هر دوره‌ای از «شکرستان» سعی کردیم ایده‌های خاصی را مورد کاوش قرار دهیم و به ذهن مخاطب بسپاریم و از قضا همین پرداخت‌ها باعث محبوبیت «شکرستان» شده است. کمااینکه توفیق بعضی از فصل‌ها را می‌توان در انتخاب موضوع و نحوه پردازش دانست. به‌عنوان‌مثال در فصلی که دوگانه‌ای بین ننه‌قمر و اسکندر شکل می‌گیرد از فصل‌های جالب «شکرستان» است و تناقض پیرزن و نوزاد، ماجرا‌های خنده‌داری را رقم می‌زند. معمولاً انتخاب برخی شخصیت‌ها باعث محبوبیت بعضی از قسمت‌ها می‌شود.

صفوی با مهم دانستن فکر‌های خوب در برنامه‌سازی گفت: قبل از اینکه کار به دست فیلم‌نامه‌نویس برسد، افراد صاحب‌نظری، چون قصه‌نویس، روان‌شناس، جامعه‌شناس و رفتارشناس در اتاق فکر، موضوعات مطرح‌شده را به به نقد می‌کشند و مسیر داستان‌سرایی را مشخص می‌کنند.

 پویانمایی در دوران تحول

تهیه‌کننده «شکرستان» از دوره تحول سازمان به نیکی یاد کرد و گفت: به نظرم دوره تحول در سازمان مرحله‌به‌مرحله و خوب پیش می‌رود، اما مهم‌ترین بحثی که به نظرم می‌رسد، به‌غیراز توجه به محتوا باید به شکل‌های جدید ارائه نیز توجه شود. با فرآیند و سرعتی که در فناوری و تغییر شکل ارائه تصاویر و رقبای وحشتناکی که در تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی و خانگی در دنیا شاهدیم، در استفاده از شکل‌های جدید و ترکیب جذاب با استاندارد‌های جهانی فاصله داریم. وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که مدیران باید توجه بیشتری به شکل‌های جدید و ترکیبی کنند. در این زمینه خلأ احساس می‌شود و اگر به خود نیاییم میدان را به رقبای جهانی واگذار خواهیم کرد.

صفوی در خصوص نسل جدید و ذائقه آنان گفت: نسل جدید را که عادت به دیدن این نوع تصاویر دارد، نباید از دست بدهیم. پرداختن به شکل‌های نوین این امکان را به منِ برنامه‌ساز می‌دهد که روایت‌های فرهنگی کشورم را به شکل بهتری به تصویر بکشم.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی صداوسیما

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • از اثر دانینگ کروگر چه می‌دانیم؟
  • مداخله به‌هنگام، راه کنترل نشانه‌های اوتیسم
  • اختلال در عملیات دریای سرخ اتحادیه اروپا
  • اختلال‌های ارتباط مخابراتی در کهگیلویه و بویراحمد برطرف شد
  • شیرین مثل «شکرستان»/ پویانمایی که ۱۸ ساله شد
  • دلیل اختلال در پروازهای خرم آباد ؛ یک عروسی شهر را بهم ریخت !
  • سیستم مکان‌یابی در فلسطین اشغالی دچار اختلال شد
  • سیستم مکان یابی در فلسطین اشغالی دچار اختلال شد
  • پلنگ صورتی عضله‌ای: این شخصیت دیگر خنده دار نیست! (عکس)
  • اختلال در جمع آوری آبگرفتگی ها در اهواز به علت قطع برق